Je zit in de tv-studio, er zijn drie camera’s op je gericht, de talkshow is live op zender. Je weet dat 850.000 mensen naar dit programma zitten te kijken. Jeroen Pauw draait zich naar je toe en hij vraagt ‘wat vindt u, moeten de Nederlandse grenzen dicht voor de enorme stroom vluchtelingen?’ …….. Het zweet breekt je uit, dat heb je jezelf nog niet afgevraagd. En bovendien, voor dit onderwerp was je helemaal niet naar de studio gekomen!
Pauw blijft je verwachtingsvol aankijken. De camera is onverbiddelijk. Je moet antwoorden. Wat zeg je?
Natuurlijk, het programma Pauw is de buitencategorie van de Nederlandse televisie: het is een live talkshow over het nieuws van de dag, waar dagelijks maar liefst zo’n 850.000 mensen naar kijken. En dat zijn meer kijkers dan kijkcijferkanon Humberto Tan haalde met zijn RTL Late Night in de eerste weken van het tv-seizoen. Je moet echt wel wat te melden hebben voor de redactie je uitnodigt. Dus weet je ook dat áls je er aan tafel komt, het van groot belang is dat je je verhaal goed weet te vertellen. Welke vragen je ook gesteld worden, hoe je soms ook uit de tent wordt gelokt, je moet in staat zijn om telkens weer je hoofdboodschap te vertellen en te blijven herhalen. Dan maak je gebruik van het podium dat Pauw je biedt. Wat je minder verwacht, maar wat net zo belangrijk is: je weet antwoord te geven op vragen over zaken die het dagelijkse nieuws domineren, bijvoorbeeld de vluchtelingenstromen, ook al is dat helemaal niet jouw vakgebied.
Het is een hele kunst om effectief en met flair een live interview te doen. Zo pak je het aan:
Bijvoorbeeld:
Stelling: De overheid moet meer geld vrijmaken voor de zorg in verpleeghuizen.
Dat is belangrijk omdat hulpbehoevenden extra zorg nodig hebben en het verzorgend personeel dat niet kan bieden vanwege de enorme werkdruk en de bezuinigingen op deze zorg.
Dat blijkt uit [let op: je eigen bevindingen alleen zijn niet voldoende!] een onlangs verschenen rapport van FNV Zorg en Welzijn/een rondgang langs verpleeghuisartsen/etc.
2) Oefen het interview met een gesprekspartner. En oefen het nog een keer. Je merkt het meteen wanneer je een antwoord nog niet goed kan verwoorden. Of wanneer er gaten zitten in je bewijsvoering. Oefen vooral op vragen als ‘waarom is dat zo, waar blijkt dat uit?’, en, ‘waarom is dat belangrijk?’. En wat dacht je van deze vraag: ‘o, ja?’. Vragen die je uit het lood kunnen slaan als je ze niet hebt voorbereid.
3) Bekijk welk nieuws er nog meer speelt ten tijde van je interview. Dan weet je dat je ook gevraagd kan worden naar, bijvoorbeeld, de Troonrede, de ontruiming van het VU Medisch Centrum of de instroom van vluchtelingen.
We gaan nog even terug naar de tv-studio, waar Jeroen Pauw je vragend aankijkt. Gelukkig heb je jezelf goed voorbereid op het interview met bovenstaande tips. Je weet dat je ook vragen kan krijgen over de aanhoudende vluchtelingenstroom vanuit het Midden-Oosten en Noord-Afrika, want dat las je net nog op nu.nl. Dus je kijkt Pauw aan en zegt: “Ik vind het echt vreselijk om dit te zien. Wat een problemen moeten deze mensen hebben als ze huis en haard willen verlaten en met hun kinderen zo’n barre tocht ondernemen.” Een prima menselijk antwoord voor als je niet de expert bent.
Waarna Pauw vervolgens overstapt op het onderwerp waarvoor jij in de tv-studio werd gevraagd. Je gaat er eens goed voor zitten en vertelt je verhaal. Missie geslaagd!
Wil je ook leren hoe je proactief jouw verhaal over de bühne kan brengen? Ga dan op mediatraining bij mijn partner Patrice Hijsterborg en mij. Samen zijn we goed voor 30 jaar woordvoerderservaring. We nemen je mee in een plan van aanpak waarmee je zowel pro-actief (je zoekt de journalist zelf op) als reactief (de journalist zoekt jou op) het effectiefst om kan gaan met de media. Mét behoud van je persoonlijkheid; je wilt jezelf tenslotte kunnen herkennen in het tv-item, het radio-item of het geschreven artikel.
De investering voor deze training bedraagt €325 (ex BTW). Meld je aan voor 30 september en krijg een mediaconsult van 1 uur gratis!
Dit consult kan je inzetten om bijvoorbeeld
Mail ons voor 24 september. We horen graag van je!
Het e-mailadres is puur voor verificatie, deze wordt niet getoond en niet voor andere doeleinden gebruikt.