Waarin ik met veel plezier constateer dat ik me als zelfstandig ondernemer weer net zo voel en gedraag als een journalist, en zo mijn klanten het best kan helpen.
Toen ik werkte bij RTL Nieuws, VPRO tv en de NCRV mocht ik letterlijk de hele dag naar verhalen op zoek gaan. Verhalen die het waard waren om aan de kijkers te tonen. Ik werd betaald om de International Herald Tribune te lezen, the Economist en de Telegraaf. Ik werd betaald om de hele wereld af te bellen over het verhaal dat ik het Nederlandse kijkerspubliek wilde laten zien. Heel cool was dat.
Ik spreek met veel zelfstandig ondernemers over mijn dienstverlening. Dat zijn dan ondernemers die zichtbaar willen worden in de media. Omdat ze trots zijn op hun product of omdat ze een visie hebben op hun bedrijfstak bijvoorbeeld.Tot mijn grote plezier ontdekte ik onlangs dat ik me dan weer een journalist voel en dus doe waar ik mijn carrière ooit mee begon. Want eigenlijk ben ik heel erg nieuwsgierig. Nieuwsgierig naar jullie bedrijf hoor, verder niet 🙂
Dan vraag ik honderuit – en dat doen journalisten ook: wat is er onderscheidend aan hun product, wat is hun missie, hoe willen ze bijdragen aan hun gemeenschap? Ik hoor dan vrijwel altijd prachtige verhalen. Om er een paar te noemen:
Al die ondernemers hebben twee dingen gemeen: ten eerste vinden ze het leuk om honderduit te vertellen over hun dienst. Logisch, want ze zijn trots op wat ze doen. En ze boeken resultaat. Ten tweede gaat bij elk van hun verhalen bij mij vrijwel altijd de ‘journalisten-knop’ aan in mijn hoofd. Ik zie gewoon meteen de krantenkop van het nieuwswaardige verhaal waarmee zo’n ondernemer de media kan halen. Ze zijn onderscheidender dan ze denken! En kunnen dus zichtbaarder zijn dan ze denken.
En wat is nou de crux in onderscheidend zijn? Leer groot te denken over je bedrijf. Dat gaat je helpen om met je verhaal in de media te komen. Nee, je hoeft niet naast je schoenen te gaan lopen. Trouwens, dat werkt ook niet als je journalisten naar je verhaal wilt lokken. Maar bescheidenheid hoeft ook echt niet. Wat jij doet is veel meer dan alleen deze dienst voor deze klant! Om een journalistieke ‘vertaling’ te geven van dat rijtje ondernemers van hierboven:
Dat voelt toch anders, om het op deze manier over je dienst te hebben. En, nogmaals, dat gaat je helpen om media-aandacht te krijgen voor je bedrijf.
Ik geef geregeld workshops over dit thema. Ik hou je op de hoogte van de data!
Het e-mailadres is puur voor verificatie, deze wordt niet getoond en niet voor andere doeleinden gebruikt.