Waarin ik je vertel dat free publicity niet start met het bellen van journalisten. Het start met de overtuiging dat je iets zeer onderscheidends in huis hebt.
Stel, je wilt je bedrijf naar een nieuw niveau tillen en meer bekendheid krijgen. Omdat je je bestaansrecht hebt bewezen, omdat je wilt groeien, omdat je problemen oplost van mensen. Kortom, je vindt echt dat veel meer mensen zouden moeten weten van jouw oplossing. Dat lijkt me een reëel streven.
Dan wil je reclame gaan maken voor je dienst of product. Alleen, voor een beetje reclamecampagne ben je handenvol geld kwijt en dat geld heb je niet. En bovendien, hoe serieus nemen mensen je advertentie? Bedenk eens hoe serieus jij zelf zo’n stuk tekst neemt waarin staat dat bedrijf X het beste/het goedkoopste is. Kortom, een reclamecampagne voor kleinere ondernemers lijkt mij weggegooid geld.
Waar je veel beter op in kunt zetten is free publicity. Gratis publiciteit. Het levert je bedrijf een enorme boost en het is nog gratis ook. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het kan echt. Ook voor jou! Hoe pak je dat aan? Door de telefoon te pakken en een journalist kort en bondig over je parels te vertellen, over het absoluut onderscheidende van jouw dienst, over de manier waarop jij problemen van mensen oplost en dus over je maatschappelijke relevantie. Zo laat je en passant weten dat jij DE expert bent. Toegegeven, dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Als ik mijn klanten deze ogenschijnlijk simpele oplossing voorhoud, krijg ik geregeld allerlei belemmerende overtuigingen te horen, bijvoorbeeld:
*een journalist zit toch niet op mij te wachten?
*wie is er nou geïnteresseerd in mijn verhaal?
*mijn product/dienst is nog niet helemaal af. Ik wil pas aan media denken als het echt 100% klaar is (die is echt heel klassiek).
Heus, ik snap de belemmeringen. En ik snap ook dat je het niet ziet zitten om een journalist te bellen als je niet overtuigd bent van je verhaal. Maar gebruik deze jamaars niet als reden om toch vooral níet die media te bellen. Zonde! Dus dring ik er bij mijn klanten op aan hun (media)zaak van de andere kant te bekijken:
*als jij niet je verhaal over je dienst of product vertelt, wie doet het dan wel?
*hoe komt een journalist anders te weten wat voor onderscheidends jij in huis hebt?
*vertel je je verhaal niet, dan dan blijf je onbekend bij jouw specifieke doelgroep
*een verhaal over jou in de media doet meer voor je dan 50 acquisitiegesprekken. Je reputatie schiet omhoog.
En last but not least: journalisten vinden het heel interessant om van nieuwe diensten en nieuwe visies te horen. Hun magazines, columns, uitzendingen moeten vol. En jij hebt mogelijk hun nieuws in huis. Want jij bent de expert. Echt waar!
Het e-mailadres is puur voor verificatie, deze wordt niet getoond en niet voor andere doeleinden gebruikt.