Ik moet het eerlijk bekennen. Ook ik ben wel eens media-aandacht misgelopen omdat ik mijn verhaal niet aan journalisten had verteld… Lees er in dit gastblog voor horecaprofessionals meer over. NB: dit blog is ook relevant voor ondernemers die geen horecazaak hebben. En dat geldt ook voor het speciale aanbod onderaan dit blog!
Ik weet het nog goed: ik werkte als woordvoerder bij een grote maatschappelijke organisatie in Nederland. We gingen een film maken over het werk van deze organisatie, met als doel om meer donateurs te werven. Kosten noch moeite hadden we gespaard: we waren op reis geweest naar Indonesië, hadden een Bekende Nederlander meegenomen, we hadden echt ontroerende verhalen gefilmd. Het was, kortom, een erg mooie uitzending geworden. Alleen hebben we er bijna geen nieuwe donateurs mee getrokken. Want wat waren we vergeten? We hadden nauwelijks publiciteit gemaakt voor deze uitzending. Vrijwel geen enkele Nederlander wist dat er een mooie film op tv kwam.
“Wat heeft dit verhaal nou met mijn horecazaak te maken?”, hoor ik je denken. Hopelijk heeft dit verhaal ook niets met jou te maken. Want misschien ben je al persbewust (aan het worden) en denk je al na over de vraag hoe je jouw unieke horecazaak onder de aandacht van journalisten brengt.
Maar wat als je heel veel tijd en moeite heb gestoken in de beste keuken, de meest onderscheidende menukaart, de beste mensen voor de bediening, het mooiste interieur. En denkt dat je er nu bent? Dat je journalisten de weg naar je restaurant vanzelf zullen vinden? Dan heb ik slecht nieuws: dat gaat niet vanzelf. Maar het goede nieuws is: je bent echt niet de enige én het is niet te laat. Begin vandaag nog de wereld te vertellen over jouw unieke restaurant.
Publiciteit werkt in je voordeel; een artikel in je lokale krant levert je zomaar minstens 60.000 lezers op, die in aanraking komen met jou en jouw zaak. En weet je op het NOS Journaal te komen dan weten in een keer maar liefst 1.000.000 kijkers van je bestaan af. Éen van mijn klanten was laatst te zien op een item bij EenVandaag. Een uur na uitzending waren de boeken in haar voorraad op. Kortom, publiciteit werkt in je voordeel. Maar, hoe krijg je journalisten zover dat ze aandacht aan je besteden?
Stel, je horecazaak wordt geopend, of je hebt als bedrijf wat te vieren (een jubileum bijvoorbeeld), of je hebt een nieuwe chef aangenomen, of je hebt een heel verrassend gerecht op de kaart. Dan wil je publiciteit voor je zaak. Wat doe je dan? Hier enkele tips:
Garantie dat die journalist je verhaal oppakt heb je helaas niet. Journalisten zijn geheel onafhankelijke wezens, die zelf uitmaken of ze iets oppakken of niet. Maar met een relevant persbericht en een goed verhaal vergroot je je kansen aanzienlijk!
Stel, je hebt de media gehaald. Mensen uit de buurt weten je te vinden. Goed gedaan. Maar je wilt ongetwijfeld vaker in de pers komen, omdat je horecazaak dat verdient en omdat je onder de aandacht wilt blijven van je klanten. Hoe blijf je in de media, is dus de volgende vraag. Mijn advies: ga denken als een journalist. Probeer continu naar het nieuwswaardige in je horecazaak te zien. Makkelijker gezegd dan gedaan. Lees hier hoe je dat doet.
Wil je een (eerste) stap maken naar publiciteit voor je bedrijf? Ik denk graag met je mee over alle nieuwswaardige zaken in en rondom je horecazaak. Ik bied je daarom een consult aan van 1 uur. Na dit gesprek heb je concrete tips in handen waarmee je meteen aan de slag kan. Normaal kost dit consult 249 euro. Jij krijgt het voor slechts 149 euro! Mail me onder vermelding van ‘speciaal aanbod’. Doe dat voor 7 juli aanstaande, want dan loopt het aanbod af. Ik hoop je snel te spreken – want er liggen zoveel kansen voor jouw horecazaak!
Het e-mailadres is puur voor verificatie, deze wordt niet getoond en niet voor andere doeleinden gebruikt.