Het is heel simpel om niet in de media te komen: vertel je nieuws vooral NIET aan journalisten. Dat vind ik altijd zo zonde; je onthoudt jezelf de media-aandacht die je verdient. Ik heb de meest gehoorde redenen om toch vooral niet met een journalist te bellen eens op een rijtje gezet.
“Je hebt een goed verhaal, pak nou de telefoon en vertel je verhaal aan deze journalist”, hoor ik mezelf vaak zeggen tegen klanten. Maar het mailen of bellen van journalisten blijkt verre van vanzelfsprekend. Iets houdt hen tegen. En dat is zonde, want niet geschoten is in elk geval mis. Navraag leert me dat er een aantal (voor)oordelen bestaat over journalisten en media. Hieronder de lijst met de meest voorkomende. Herken je ze? En herken je ook mijn antwoorden?
Met stip op nummer één. “Journalisten hebben het altijd druk en hebben natuurlijk hun eigen nieuws en hebben helemaal geen tijd voor mij.”
Ik zeg dan: journalisten zijn op zoek naar nieuws. Hun krant moet vol, hun programma moet vol. Jij bent op zoek naar een journalist om je nieuws aan te kunnen vertellen. Jullie zijn dus complementair aan elkaar, jullie hebben elkaar nodig. Focus je daarop. Heb je echt een goed nieuwswaardig verhaal te vertellen, en vertel je dat helder en overtuigend, zonder omwegen of dubbele agenda, dan geeft die journalist je een platform om je verhaal te kunnen doen, maak daar gebruik van!
2. Journalisten zijn niet te vertrouwen, ze verdraaien je boodschap en schrijven alleen maar wat ze zelf willen.
“Dan leg je je ziel en zaligheid bloot aan zo’n journalist en die maakt een naar zeurverhaal van je betoog. Dat wil ik helemaal niet.”
Ik zeg dan: uiteraard wil je geen negatieve media-aandacht. Maar je hebt een hoop zelf in de hand. Als jij een goed verhaal hebt en dat goed vertelt, blijf je regie houden over je boodschap. Kortom, niet de journalist bepaalt het verhaal, maar jíj.
“Al die tijd die ik in journalisten zou moeten stoppen, kan ik niet meer in mijn bedrijf stoppen. En dan nog weet je niet of je daadwerkelijk de krant haalt.”
Ik zeg dan: het klopt dat je tijd moet vrijmaken om je verhaal in de media te krijgen. Maar niet geschoten is in elk geval mis. En bovendien levert publiciteit je meer zichtbaarheid op, waardoor je meer klanten trekt en je omzet stijgt.
“En dan zit ik daar te hakkelen aan de telefoon en dan maak ik een slechte indruk en dan komt er van media-aandacht al helemáál niets.”
Ik zeg dan: bereid je gewoon goed voor, voordat je een redactie gaat bellen. Zorg dat je je verhaal kort en bondig kan vertellen. Journalisten zijn ook maar mensen, die gewoon aan het werk zijn, die soms ruzie hebben met hun partner, die soms moe zijn, soms blij. Net als jij. En vergeet niet: jij hebt hen iets te bieden!
“Er zijn zoveel kranten, tijdschriften, tv- en radioprogramma’s, ik zou niet weten waar ik moet beginnen. Welke redactie moet ik benaderen? Ik zie door de bomen het bos niet meer.”
Ik zeg dan: elk tijdschrift en elk programma heeft een eigen doelgroep. En gegarandeerd zit jouw doelgroep daar ook tussen. Elk tijdschrift en programma stelt je dus in staat om in één klap in contact te komen met heel veel mensen uit jouw doelgroep. Het loont dus de moeite om te onderzoeken van welke media jouw doelgroep gebruik maakt.
“Stel, dan sta ik in de krant. Daar wordt morgen de vis weer in verpakt. Wat schiet ik daarmee op? Het nieuws is toch zo vluchtig. Nieuwsprogramma’s, talkshows, kranten, blogs, het buitelt over elkaar heen en het is teveel om bij te houden.”
Ik zeg dan: als jij een heel interessant en relevant verhaal leest, ben je dat dan vergeten de volgende dag…? Nou dan!
Je snapt inmiddels wat mijn betoog is: benader die journalist. Zorg voor de media-aandacht die je verdient.
Wil je de stap naar media gaan maken en heb je meer hulp nodig, bekijk dan mijn aanbod. Wil je een mediatraining, wil je je eigen communicatiestrategie gaan maken, of heb je behoefte aan 100% maatwerk? Ik help je graag!
Het e-mailadres is puur voor verificatie, deze wordt niet getoond en niet voor andere doeleinden gebruikt.