Media, PR, journalistiek en woordvoering intrigeren me mateloos. Al jaren. Ik ben vergroeid met kranten en nieuwsprogramma’s en kijk vele malen per dag op NU.nl. Beroepsgedeformeerd? Nee, hoor, ik ben gewoon zeer geïnteresseerd in nieuws: wat is er gebeurd, wie vindt wat, hoe verloopt deze discussie, waarom zegt deze figuur dit nou, hee, dit zou mijn klant moeten weten. Okee, ik ben ook gewoon heel nieuwsgierig.
Als oud-journalist weet ik goed wat journalisten als nieuws zien en hoe ze dat gepresenteerd willen krijgen. Ik wíst het meteen als ik echt nieuws te pakken had. Dat leerde ik in de 10 jaar dat ik in de journalistiek zat. Ik werkte bij bijvoorbeeld RTL Nieuws, bij VPRO’s Diogenes (kennen jullie dat programma nog? Het was hét buitenlandprogramma van de Nederlandse televisie – ik was zó trots dat ik daar mocht werken) en bij wekelijkse (discussie)programma’s van de NCRV-tv en TeleacNOT.
Vervolgens heb ik bijna 10 jaar aan de ándere kant van de telefoon gezeten. Belde ik als journalist vaak met woordvoerders, nu was ik zelf woordvoerder bij verschillende (internationale) organisaties als War Child, Unicef, Greenpeace en Oxfam Novib. Alle vragen van journalisten ging ik nu zelf beantwoorden. En ik vond het heerlijk om nog met mijn oude beroepsgroep te kunnen werken en tegelijkertijd nieuwswaardige verhalen van mijn opdrachtgevers aan te prijzen. Met verbetering van hun reputatie en een stijging van hun naamsbekendheid tot gevolg.
Ik heb dus jarenlang mijn opdrachtgevers in het nieuws gebracht – of getracht hen eruit te houden.
Nu leer ik mijn klanten om zélf de media te halen met hun verhaal. Want het is mijn overtuiging dat iedereen de media kan halen met zijn bedrijf, product of dienst. Waardoor je naamsbekendheid stijgt, je meer klanten krijgt en een betere omzet draait. Ik leer mijn klanten met journalistenogen naar hun bedrijf te kijken. En zo doe ik wat ik het liefste doe: verhalen boven tafel halen die ertoe doen en ervoor zorgen dat ze de media-aandacht krijgen die ze verdienen.
Vandaar mijn missie:
Ontvang mijn nieuwe e-book: ‘Hoe onderscheidend ben jij? Jouw journalistieke checklist.’
Je ontvangt dan ook maximaal 2x per maand mijn nieuwsbrief met nuttige mediatips.